„Sto wierszyków do ćwiczenia głosek w trudnych zestawieniach” Elżbieta i Witold Szwajkowscy

Czy książka, która ma usprawnić wymowę może być dla dziecka ciekawa, atrakcyjna, a nawet śmieszna? – zdecydowanie tak! W naszych dość pokaźnych zbiorach książek o tematyce logopedycznej nie miałam dotąd takiej pozycji do której moje dzieci same z chęcią by zaglądały i prosiły non stop o czytanie. „Sto wierszyków do ćwiczenia głosek w trudnych zestawieniach” z Wydawnictwa WilgaGrupy Wydawniczej Foksal autorstwa Elżbiety i Witolda Szwajkowskich to świetny zbiór rymowanych wierszy, mający za zadanie ćwiczyć poprawną wymowę dzieci. Książka jest w twardej oprawie, ma 104 strony i świetne kolorowe ilustracje Karoliny Dziewy.

 

 

Lektura ta podzielona jest na trzy części.

CZĘŚĆ I – w której dzieci ćwiczą spółgłoski w zbitkach. Znajdziemy tu rymowanki nie zawierające głosek szumiących, ani głoski „r”. Autorzy tak dostosowali słowa, aby ćwiczona zbitka głosek była bardzo wyraźnie wydzielona. Sprawia to że dziecko skupia się na ćwiczeniu danego zestawienia głosek, a rodzic lub nauczyciel łatwiej może wychwycić ewentualne błędy w wymowie. Tu naszym ulubionym wierszykiem jest „Kamień w kuble” znany nam już na pamięć. A oprócz niego znajdziecie tu jeszcze 33 inne krótkie i wesołe tytuły.

CZĘŚĆ II – w której ćwiczymy głoski szeregu szumiącego: „sz”, „ż”, „cz”, „dż” w zestawieniach z innymi spółgłoskami, a dla ułatwienia ćwiczeń nie występuje głoska „r”. Tutaj naszym hitem są „Wykałaczki i kaczki”, a oprócz nich jeszcze 9 innych zaskakująco świetnych rymowanek.

CZĘŚĆ III – w której wszystkie wiersze poświęcone są ćwiczeniu wymowy głoski „r” – z początku są to zestawienia z samogłoskami, a następnie z wybranymi spółgłoskami. Aż 57 wierszyków o przeróżnej tematyce, które dzieci naprawdę z chęcią powtarzają.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Oprócz atrakcyjności ze względu na różnorodność rymowanek to, co jeszcze bardzo mi się spodobało to pytania i polecenia zamieszczone przy każdej treści. Dzięki nim zachęcamy dzieci do podjęcia rozmowy na dany temat. Część druga i trzecia zawiera także wskazówki dla rodziców. Mowa w nich o tym na co trzeba zwrócić uwagę słuchając wypowiedzi dzieci, dzięki czemu również ułatwi to nam – rodzicom podjęcie decyzji o tym, czy warto skorzystać z pomocy logopedy.

Dużą atrakcją dla moich dzieci są ćwiczenia, które mają za zadanie poprzedzać próby właściwej wymowy. Dlatego Elżbieta i Witold Szwajkowscy pomyśleli również i o tym, zamieszczając na wstępie wiersze do gimnastyki narządów artykulacyjnych: warg, języka, żuchwy i policzków.

 

„Buzia służy do jedzenia,

ale także do mówienia.

Trzeba ją gimnastykować,

żeby piękna była mowa.”

🙂

Polecam tę niezwykle mądrą, pomysłową i pięknie wydaną książkę rodzicom, nauczycielom, logopedom. Nie będzie to książka na jeden raz, posłuży pomocą na wielu etapach rozwoju dziecka. Wspomoże etap nauki mówienia i usprawni w dalszych latach poprawną wymowę. Świetna pozycja, bardzo lubiana w naszym domu, do której lektury zachęcamy każdego przedszkolaka.

Piękna wymowa i płynna mowa – zadbajmy o to, zróbmy dla naszych pociech coś dobrego!

Dodaj komentarz